Vanaf 13 november gaat Credo online; een platform dat jongeren wil helpen om katholiek te worden. Credo biedt jongeren de mogelijkheid om zich online én offline te verdiepen in het katholiek geloof. Door middel van video’s op YouTube en interessante evenementen moet het katholicisme dichtbij voelen. “Er is een groeiende groep jongeren die het katholicisme wil leren kennen. Credo wil deze groep bedienen. We zorgen ervoor dat jonge mensen op verschillende manieren in contact kunnen komen met de Rooms-Katholieke Kerk”, vertelt Albert-Jan Boontje, één van de kartrekkers van dit project.
Hij signaleert in het Westen een religieuze opleving onder jongeren. Albert-Jan (foto): “Er is meer interesse in religie in het algemeen en in katholicisme in het bijzonder. Ook in Nederland zie je steeds meer jongeren uit zichzelf een parochie bezoeken of zich abonneren op katholieke kanalen op sociale media. Op YouTube zijn er veel Amerikaanse katholieke makers waardoor je als Nederlander moeilijk in contact komt met de katholieke gemeenschap. Het ontbreekt aan grote Nederlandstalige kanalen.”
Credo wil in dit gat springen. Het platform richt zich niet alleen op YouTube, maar ook op andere sociale media. ”Jongeren die zijn bekeerd vertellen dat ze veel hadden aan informatie op sociale media”, legt Albert-Jan uit. Ze komen online in aanraking met het katholieke geloof en volgen dan grote katholieke namen zoals de bisschop Robert Barron of kanalen als Catholic Answers en Pints with Aquinas. Albert-Jan: “Daarom is Credo opgericht; we maken eigentijdse Nederlandstalige content en zorgen ervoor dat geïnteresseerde jongeren met jonge katholieken in contact komen. Op deze manier bouwen we aan een hechte katholieke gemeenschap.”
In contact met mgr. Mutsaerts
Credo is geïnitieerd door een groep enthousiaste katholieken en wordt ondersteund door enkele fondsen. Er is actief contact met jongerenwerkers van de bisdommen. En met de bisschopreferent voor jeugd en jongeren, mgr. Mutsaerts. “Credo helpt jongeren die online zoeken naar zingeving wegwijs te maken in het katholieke geloof en de Rooms-Katholieke Kerk,” aldus de hulpbisschop van ’s-Hertogenbosch. Credo werd online gelanceerd op 13 november.