Donderdag 25 juli 2024
Oud-pastoor Johan Meijer C.Ss.R. overleden
God is goed en bemint de mens

Op 22 juli is thuis in Tilburg in alle rust overleden

pater Johannes Albertus Joseph (Johan) Meijer, redemptorist.

Pater Meijer was van 2006 tot 2011 pastoor van de pastorale eenheid Emmaüs, waaronder de voormalige parochies van Escharen, Gassel, Grave en Velp vielen.

Oud-pastoor Meijer C.Ss.R. is op 26 maart 1937 in Diemen geboren. Hij trad toe tot de congregatie van de rememptoristen en deed zijn eerste professie op 8 september 1956. Zijn priesterwijding volgde op 24 april 1962.

De redemptoristen schrijven: "Johan Meijer was al vanaf zijn studietijd gefascineerd door de Byzantijnse Liturgie. De congregarie had allerlei plannen met hem, maar het lukte Johan door inschakeling van de generale overste in Rome om 'Oosters werk', zoals hij dat wel noemde, te kunnen gaan doen. Hij werkte onder andere in Canada, volgde een opleiding in Thessaloniki en werkte in een Oekraïense parochie in Luik."

"Van 1977 tot 1982 doceerde hij Westerse en Oosters-orthodoxe liturgie en sacramententheologie aan de Theologische Faculteit Tilburg. Daarna was hij van 1985 tot 1998 werkzaam voor het Apostolaat voor de Oosterse Kerken. Ondertussen stichtte Johan ook een byzantijnse kapelgemeenschap Johannes van Damascus, eerst in Tilburg en later in Den Bosch. Dit was ook de naam van een kleine communiteit."

"In 1999 werd Johan als leider van deze gemeenschap benoemd als archimandriet van de Oekraïense Grieks-katholieke kerk, een eretitel vanwege zijn vele verdiensten voor de verbinding van de oosterse en westerse wereld binnen de congregatie van de redemptoristen en zeker ook in de contacten met de Oekraïense redemptoristen in moeilijke tijden."

In 2006 volgde pater Johan Meijer C.Ss.R. pater Jacques Janssen m.s.c. op als pastoor van Escharen, Gassel, Grave en Velp. Samen met pastoraal werkster Lidy Schuh en zuster Maria ging hij in de pastorie van Gassel wonen. Gedurende vijf jaren heeft hij zijn beste krachten gegeven voor de opbouw van de pastorale eenheid. Dat was geen gemakkelijke klus. Grote kartrekker toentertijd was Lidy Schuh, die tot het einde van Johans leven een trouwe vriendin, huisgenote en mantelzorger was. Johan zette zich als pastoor met in voor het parochieblad "Emmaüs Bij U Thuis" en de oecumene. Zijn innemende karakter, positieve betrokkenheid, warme belangstelling en diepgewortelde geloof zullen wij in dankbaarheid herinneren. Pastoor Meijer heeft onze blik verruimd en onze kijk op de breedte van het christelijk geloof verdiept.

Uitvaart en begrafenis
Op maandag 29 juli is om 11.00 uur de Goddelijke Liturgie ter afscheid in de byzantijnse ritus in Johans geliefde kapel, Sint-Cathrien, Kruisbroedershof 4, 's-Hertogenbosch. Later deze dag wordt pater Meijer C.Ss.R. in de grafkelder van het klooster te Wittem bijgezet.

Correspondentieadresssen
Jan Hafmans C.Ss.R., provinciaal
Wittemer Allee 34
6286 AB  WITTEM
info@stclemens.org

Familie: Lidy Schuh
Abdij van Egmondstraat 16
5037 CS  TILBURG

Heer, geef Johannes Albertus Joseph Meijer de eeuwige rust
en het eeuwige licht verlichte hem,
opdat hij door uw barmhartigheid mag rusten in vrede. Amen.