Donderdag 26 september 2024
(Dankwoord van de pastoor) God, vrijwilligers en parochianen dragen de parochie

Dierbare parochianen en in het bijzonder onze vrijwilligers,

Vanuit het diepste van mijn hart wil ik jullie vandaag bedanken voor jullie onschatbare inzet en toewijding binnen onze parochie, vandaag zij wij hier bijeen vanuit: Escharen, Gassel, Grave en Velp maar ook weten mensen buiten de parochie onze gemeenschap te vinden en zich hier thuis te voelen.

Elke taak die jullie met zorg en liefde uitvoeren, draagt bij aan de warmte en de verbondenheid van onze gemeenschap.

Aan al onze koorleden en organisten, jullie muziek vervult de ruimte met een diepere beleving van het geloof. De dirigenten die ons hierin begeleiden, zorgen ervoor dat onze diensten een ware lofzang worden.

De poetsploegen of moet je tegenwoordig zeggen de interieurverzorgers, onze e bloemsiergroepen: jullie geven onze kerk een uitstraling van schoonheid en eerbied, die bijdraagt aan de geborgenheid waarin we samen kunnen bidden en vieren.

Degenen die de koffie schenken na de vieringen: jullie gastvrijheid zorgt voor een belangrijke plek van ontmoeting en verbinding, waar we als parochianen verder kunnen groeien in gemeenschap.

Onze bezorgers, collectanten, de werkgroep gezinsviering en kerkwachten: door jullie werk blijft de kerk toegankelijk, kunnen mensen zich welkom voelen en wordt het geloof doorgegeven aan volgende generaties.

Aan de kosters, misdienaars en acolieten en ja daar horen tegenwoordig ook mensen bij die de camera bedienen voor onze live uitzending: jullie stille, maar zo belangrijke bijdrage tijdens de vieringen zorgt ervoor dat alles ordelijk verloopt en het Heilige met zorg omringd wordt.

Het parochiecentrum en de kerststalgroepen, jullie werk is misschien achter de schermen, maar zonder jullie zou veel stilvallen. Jullie zorgen ervoor dat de dagelijkse zaken soepel verlopen en dat bijzondere momenten, zoals Kerstmis, onvergetelijk worden.

Ook wil ik een speciaal woord van dank richten aan de tuinploegen en de mensen die zorg dragen voor onze kerkhoven in Escharen, Gassel, Velp en de urnentuin in Grave. Jullie werk geeft eer aan hen die ons zijn voorgegaan, en jullie zorgen ervoor dat de rustplaatsen van onze dierbaren een plek van vrede en schoonheid blijven.

En tot slot, aan het kerkbestuur en de beheerders: jullie inzet en leiderschap vormen de ruggengraat van onze gemeenschap. Jullie dragen zorg voor de lange termijn, zodat wij ook in de toekomst kunnen blijven bouwen aan een levende kerk.

Lieve mensen, door jullie trouwe aanwezigheid en dienstbaarheid wordt onze parochie meer dan een gebouw. Jullie maken van onze gemeenschap een levend lichaam van Christus. Dank jullie wel voor alles wat jullie doen, voor jullie tijd, energie, en vooral jullie hart voor de zaak.

Moge Gods zegen jullie altijd begeleiden in alles wat jullie doen.

Dank jullie wel.

Pastoor Herman Schaepman,